Brokuły najzdrowsze, a kwas pantotenowy nie do zastąpienia

Brokuły najzdrowsze, a kwas pantotenowy nie do zastąpienia

23 sierpnia, 2020 0 przez admin

W diecie ludzi na całym świecie duże znaczenie mają warzywa, które często nazywane są też jarzynami. Warzywa nadają się do spożycia na surowo, jak i po obróbce cieplnej. Częściami użytkowymi w kuchni są bulwy, owoce, korzenie, liście. A nawet łodygi, jak jest w przypadku na przykład młodych buraków.

Wszystkie warzywa są zdrowe dla człowieka. Lecz nie każdy człowiek może je do woli konsumować. Gdyż wielu osobom choroby układu pokarmowego ograniczają lub nawet uniemożliwiają konsumpcję niektórych warzyw, jak i niektórych owoców.


Z licznej listy warzyw warto wymienić jedno z nich, które jest nadzwyczaj zdrowe, lecz niestety po macoszemu traktowane w naszym kraju. Tym cudownym warzywem są brokuły. Szkoda tylko, że brokuły zbyt rzadko goszczą na naszych polskich stołach

. Brokuły są rośliną jednoroczną. Brokuły można jeść na ciepło i na surowo. Podawać jako dodatek do dania głównego, przygotowywać zupy, sałatki, surówki.

Warzywo to było już znane i doceniane w czasach starożytnych. Obecnie w niektórych krajach, jak na przykład w Chinach, czy w Stanach Zjednoczonych jest bardzo popularnym dodatkiem do dań obiadowych.

Skład brokuł i częsta ich konsumpcja wpływa pozytywnie:

  • na naczynia krwionośne
  • wzmacnia serce
  • działa silnie przeciwnowotworowym
  • obniża poziom cholesterolu
  • chroni wzrok
  • reguluje poziom cukru
  • chroni przed wrzodami układu trawiennego
  • zapobiega powstaniu anemii
  • reguluje ciśnienie tętnicze
  • wzmacnia stawy i ścięgna
  • działa odżywczo
  • ogólnie wzmacnia organizm

Dobrą wiadomością dla wszystkich, a zwłaszcza dla osób dbających o właściwą wagę ciała jest to, że brokuły nie są zbyt kaloryczne. W stu gramach brokułu mieści się tylko 35 kalorii.

Brokuły posiadają niewiele tłuszczu, ale za to bardzo dużo witamin i minerałów. Z pierwiastków chemicznych niemalże całą tablicę Mendelejewa. Bo jest w nim wapń, magnez, potas, żelazo, fosfor, sód, cynk, oraz kwas omega 3.


Brokuły posiadają trochę białka i sporo węglowodanów. Ale też błonnik, który przyspiesza przemianę materii. Szybszy metabolizm sprawia, że węglowodany nie dają oznak tycia.

Brokuły są jednym z tych warzyw, które są kopalnią witamin. Posiadają witaminę A, B1, B2, B6, PP, K. Im kwiat brokuła ciemniejszy, tym warzywo zawiera więcej witamin.

Brokuły zawierają także kwas foliowy, który jest szczególnie ważny dla kobiet ciężarnych. Jak również kwas pantotenowy, którego powinno się spożywać około 7 mg. na dobę.

Czym jest kwas pantotenowy i jakie ma działanie na ludzki organizm ?

Kwas ten jest organicznym związkiem chemicznym. Jest niezbędny dla każdej żywej komórki. Jego rola w organizmie ludzkim jest znacząca.

Niedobór kwasu pantotenowego:

  • zakłóca metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów
  • potrzebny jest też do syntezy niektórych hormonów
  • ponadto zapobiega przemęczeniu
  • usprawnia układ sercowo-naczyniowy
  • reguluje układ pokarmowy
  • wzmacnia układ nerwowy
  • regeneruje tkanki
  • poprawia stan skóry
  • dba o kondycję włosów


Gdy jest go za mało w naszym organizmie, to:

  • jesteśmy drażliwi
  • czujemy zmęczenie
  • jesteśmy słabi
  • mamy skłonność do omdleń
  • pogarsza się nam pamięć
  • brak nam koncentracji
  • dopada nas depresja
  • towarzyszy nam uczucie drętwienia i mrowienia w kończynach
  • pojawiają się skurcze mięśni
  • niedobór kwasu pantotenowego odczuwa też nasza skóra i nasze włosy, oraz wzrok
  • pojawiają się też kłopoty trawienne
  • uciążliwe biegunki
  • niestrawność
  • zgaga
  • brak apetytu.

Warto kupić kwas pantotenowy mimo tego, że jest dość drogi. Choć w aptekach można spotkać ten suplement diety w zróżnicowanych cenach od ponad 100 zł. do 17 zł. za buteleczkę.


Kwas pantotenowy można uzupełniać również codzienną dietą. Jedząc brokuły, wątróbkę, ryby, śledzie, mięso z kurczaka, otręby pszenne, pełnoziarnisty chleb, ziemniaki, jaja, ryż, soję, banany, pomarańcze, sery, pijąc mleko i chrupiąc orzechy, oraz skubiąc pestki słonecznika.